Źródła i mediacje
Przedstawiamy wyniki projektu Wytwarzanie i analiza źródeł w sztukach wykonawczych zrealizowanego w Instytucie Kultury Polskiej UW (2012–2017) ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Zapraszamy do zapoznania się z zapisami i materiałami źródłowymi związanymi z organizowanymi przez nas seminariami (Wydarzenia) i powstałymi w efekcie projektu artykułami (Teksty).
Teksty
Zamieszczone tu teksty obejmują zarówno artykuły opublikowane wcześniej w czasopismach i tomach zbiorowych, jak i napisane specjalnie na tę stronę.
The Akropolis Rhizome
Leszek Kolankiewicz
You Need To Have an Invisible Camera
Dorota Sosnowska
Dokument jako fantom. Historia w twórczości Anny Baumgart
Iwona Kurz
The Myth of the Ephemerality of Theater
Dorota Sajewska
Choreografia polityczna
Erhard Ertel, Iwona Kurz, Paweł Mościcki
„Źródła i mediacje”. Podstawy
Leszek Kolankiewicz, Dorota Sajewska, Agnieszka Sosnowska, Dorota Sosnowska
Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego
Stefania Skwarczyńska
Performans wykonywany w pustkę
Agnieszka Sosnowska
Podrzucam w górę ramiona – jeżeli je złapiesz są twoje
Agnieszka Sosnowska
Zamknięte archiwa publiczne TVP. Relacja z researchu
Agnieszka Sosnowska
Recording Theater Performances—Between Presence and Mediality
Dorota Sosnowska
Documentation in Theater and Performance Art—Text, Recording, Medium
Dorota Sosnowska
Debata Leszka Kolankiewicza z Grzegorzem Kowalskim
Leszek Kolankiewicz
Rozmowa Leszka Kolankiewicza z Katarzyną Kozyrą
Leszek Kolankiewicz
Kłącze Akropolis
Leszek Kolankiewicz
Nekroperformans. O sprawczym oddziaływaniu szczątków w polskiej pamięci kulturowej
Dorota Sajewska
Nekroperformans
Dorota Sajewska
Ciało-pamięć, ciało-archiwum
Dorota Sajewska
Rozmowa z autorami Akcji PRL – Udim Edelmanem i Omerem Kriegerem
Agnieszka Sosnowska
Body As Medium. Between Theory and Technology of Theatre
Dorota Sosnowska, Dorota Sajewska
Rejestracja spektaklu – między obecnością a medialnością
Dorota Sosnowska
Dokumentacja w teatrze i performansie – tekst, zapis, medium
Dorota Sosnowska
Żywy teatr, martwe oko, umarli w piwnicy i buty trupa – wokół „Umarłej klasy” Tadeusza Kantora w zapisie filmowym Andrzeja Wajdy
Dorota Sosnowska
Świntuch, bluźnierca, pantokrator, guru, heretyk, Grotowski
Leszek Kolankiewicz
Zapis rozmowy z Piotrem Wysockim
Piotr Wysocki, Dorota Sosnowska
Halka/Haiti – white archive, black body? Reenactment and repetition in the Polish-colonial context
Dorota Sosnowska
Ciało jako archiwum – współczesne teorie teatru i performansu
Dorota Sosnowska
Rejestracja – źródło, medium, rekonstrukcja
Dorota Sosnowska
Zapis rozmowy z Wojtkiem Ziemilskim
Agnieszka Sosnowska
W Kisielandzie
Magda Szcześniak i Karol Radziszewski
A Gift without Debt. Polentransport Performance by Joseph Beuys
Łukasz Zaremba
Zapis rewolucji, transmisja rewolucyjna
Łukasz Zaremba
Rozmowa Łukasza Zaremby z Katarzyną Krakowiak
Łukasz Zaremba, Katarzyna Krakowiak
Dziwaczne archiwa, queerowe historie. O najnowszych pracach Karola Radziszewskiego
Magda Szcześniak
Zapis rozmowy Magdy Szcześniak z Karolem Radziszewskim
Magda Szcześniak, Karol Radziszewski
Obrazy przełomu
Magda Szcześniak
Możliwości daru. Skrzynia i performans
Łukasz Zaremba
Pasożyty i szumy u źródeł
Łukasz Zaremba
Wydarzenia
Jednym z istotnych działań w całości projektu była realizacja seminariów w trzech cyklach poświęconych odpowiednio teatrowi i operze (2012/2013), performansowi i sztukom wizualnym (2014) oraz tańcowi (2015). Ich program pomyślany został jako seria rozmów ze znakomitymi twórcami współczesnych sztuk performatywnych oraz ich wybitnymi znawcami, a zarazem świadkami. Celem spotkań była przede wszystkim dyskusja na temat wybranych artystów i ich dzieł oraz na temat zapisu/rejestracji wydarzenia teatralnego zarówno w przeszłości, jak i dzisiaj – w epoce nowych mediów elektronicznych. Przebieg seminariów był rejestrowany, a na podstawie rejestracji opracowane zostały zapisy tekstowe, które udostępniamy.
Cykl I: Teatr i opera (we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym oraz Instytutem Teatralnym)
- Ach, jakże godnie żyliśmy: teatr w historii i w archiwum. Rozmawiają: Iwona Kurz – Joanna Krakowska i Ewa Wójciak, 18 listopada 2012.
- Dlaczego wraca tam z kamerą? Kantor i Grotowski: filmowe re-konstrukcje źródeł. Rozmawiają: Ewelina Godlewska-Byliniak, Dariusz Kosiński, 20 stycznia 2013.
- Maski Dionizosa. Król Roger w inscenizacjach Trelińskiego Rozmawiają: Marcin Bogucki, Mateusz Kanabrodzki, Tomasz Cyz, 24 lutego 2013.
- Pasja – czy teatr psuje muzykę? Rozmawiają: Tomasz Cyz, Grzegorz Jarzyna, Paweł Mykietyn, 3 marca 2013.
- Różewicz: „Dobrze że się zachowało” Rozmawiają: Agata Chałupnik, Maria Dębicz, Wojciech Dudzik, Piotr Lachmann, 24 marca 2013.
- Katastrofa jako przedmiot archiwizacji. „Pod wulkanem” według Grzegorzewskiego. Rozmawiają: Małgorzata Dziewulska, Mateusz Żurawski, 21 kwietnia 2013.
- Teatr pod okupacją mediów: multimedialny „Klub Polski”. Rozmawiają: Paweł Goźliński, Leszek Kolankiewicz, Zbigniew Majchrowski, 12 maja 2013.
- Teatr intermedialny Lupy i Warlikowskiego Rozmawiają: Dorota Sajewska – Piotr Gruszczyński i Tomasz Plata, 2 czerwca 2013.
Cykl II: Performans
- O wydarzeniu jego niepowtarzalności i jego powtórzeniu, o zapisie, dokumentacji i jej rekonstrukcji, o ciele i o materialności archiwalnego dokumentu – Anna Baumgart i Iwona Kurz – 14 stycznia 2014
- O wydarzeniu jego niepowtarzalności i jego powtórzeniu, o zapisie, dokumentacji i jej rekonstrukcji, o ciele i o materialności archiwalnego dokumentu – Katarzyna Kozyra i Leszek Kolankiewicz – 28 stycznia 2014
- O wydarzeniu medialnym i politycznym, o rewolucji i jej rekonstrukcji, o tekście w działaniu i działaniu tekstem – Monika Strzępka, Paweł Demirski i Dorota Sajewska – 25 lutego 2014
- O wydarzeniu, jego niepowtarzalności i jego powtórzeniu, o dźwięku jako wydarzeniu, o zapisie dźwięku i zakłóceniu dźwiękowym – Katarzyna Krakowiak i Łukasz Zaremba – 8 kwietnia 2014
- O pamięci, jej odtwarzaniu i rejestrowaniu, o źródłach informacji i stratach komunikacyjnych – Wojtek Ziemilski i Agnieszka Sosnowska – 29 kwietnia 2014
- O nienormatywnych archiwach, ciele performera, queerowaniu źródeł i historii – Karol Radziszewski i Magda Szcześniak – 6 maja 2014
- O ciele społecznym i historii na żywo, o działaniu i filmowaniu, o źródle w archiwum i w rytuale – Piotr Wysocki i Dorota Sosnowska – 27 maja 2014
- O wydarzeniu jego niepowtarzalności i jego powtórzeniu, o zapisie, dokumentacji i jej rekonstrukcji, o ciele i o materialności archiwalnego dokumentu – Grzegorz Kowalski i Leszek Kolankiewicz – 8 czerwca 2014
Cykl III: Taniec (we współpracy z Instytutem Teatralnym)
Dwudniowa konferencja 23–24 kwietnia 2015 roku